donderdag 11 oktober 2007

Dichterliebe

Vorige week hebben we tijdens de cursus Robert Schumann Clara Wieck: een liefde in muziek de liederencyclus Dichterliebe onder de loep genomen. See hier voor de powerpoint.Wat is een liederencyclus en in het bijzonder wat betekende dit muziekgenre voor Schumann als componist. De uitvoeringspraktijk van liederencycli in de 19e eeuw kwam ook ter sprake. Opmerkelijk voor ons is het feit dat men liederencycli als geheel niet uitvoerde in concerten in de eerste helft van de 19e eeuw. Die schöne Müllerin en Winterreise van Schubert zijn voor het eerst in respectievelijk 1861 en 1862 uitgevoerd - meer dan dertig jaar na het overlijden van de componist. Schumann stierf in 1856 en in hetzelfde jaar werd Dichterliebe voor het eerst uitgevoerd als experiment door de beroemde bariton Julius Stockhausen met niemand minder dan Johannes Brahms aan de piano.
Tijdens de les hebben we gedeeltes van de volgende cd’s beluisterd:Dein Angesicht op 127/2 één van de liederen die is weggelaten in de gedrukte uitgave van
Dichterliebe. Peter Schreier (tenor) en Christoph Eschenbach (piano)
Voor de andere liederen van Dichterliebe heb ik gebruik gemaakt van de opname uit 1979 van Dietrich Fischer-Dieskau (bariton) en Christoph Eschenbach (piano)

De duetten van Fanny Hensel van Im wunderschönen Monat Mai, Aus meinen Thränen spreissen en Wenn ich in diese Augen seh staan op een cd met de titel ‘First encounter’
van Angelika Kirschlager en Barbara Bonney met Malcolm Martineau (piano)

Er is ook een interessante dvd van Reinbert de Leeuw als componist. Zijn inspiratiebron is duidelijk Dichterliebe. De titel is “Im wunderschönen Monat Mai”. Volgens Erik Voermans in Het Parool 'Met "Im wunderschönen Monat Mai vervaardigde Reinbert de Leeuw een persoonlijke cyclus van laatromantische liederen (Schubert en Schumann), in eigenzinnige en vaak wonderschone bewerkingen, geordend in driemaal zeven liederen, analoog aan de structuur van Schönbergs Pierrot lunaire. De Leeuw herschikte bekende liederen tot een kwetsbaar, poëtisch en mooi zwaarmoedig ritueel van de tragische liefde. Regisseur Cherry Duyns bracht het sober maar doeltreffend in beeld…'







Geen opmerkingen: