donderdag 4 oktober 2007

Musicals



Als u heel veel van musicals houdt kunt u misschien maar beter niet verder lezen. Ik hou namelijk helemaal niet van musicals. Vreselijk vind ik het als in een musical mensen zich door allerlei emoties heen zingen. Gek genoeg heb ik dat minder bij opera's (hoewel dat ook niet mijn favoriete genre is) waar toch min of meer hetzelfde gebeurt. Aan de muziek ligt het niet, sterker nog, veel prachtige jazzstandards komen uit de wereld van Broadway en musicals, denk aan de muziek van Jerome Kern bijvoorbeeld, of Rodgers en Hammerstein. Misschien komt het omdat in opera's ellende toch echt ellende is, terwijl ik in musicals toch altijd een soort hardnekkige vrolijkheid en blijheid en glamour blijf ervaren, wat er ook gebeurt. Helemaal erg vind ik de trend die er lijkt te zijn om zo'n beetje alles wat gebeurt en iedereen die meer of minder bekend is tot onderwerp van een musical te maken. Ze zijn driftig op zoek naar Evita, majoor Bosschardt werd al tijdens haar leven gepeild of ze akkoord kon gaan met een musical over haar leven (dat mocht, als de Boodschap maar overkomt!) én er komt een musical over het dagboek van Anne Frank, deze keer evenwel niet uit de stal van "onze" Joop , maar uit Spanje of all places.
Nou ja, van mij mag het, laat u vooral niet weerhouden om naar musicals te gaan, bijvoorbeeld Evita, vanaf 29 november te zien. Of, als u daar geen tijd voor heeft, huur er een op een dvd, de meeste staan bij ons bij de cd's bij rubriek 68 (films & musicals) in de bakken. Of op de jeugdafdeling en een aantal bij de speelfilms. Nog leuker is het natuurlijk om zelf muziek te maken, dan kunt u bij de bladmuziek terecht bij de rubriek X615.
(RK)

Geen opmerkingen: