donderdag 4 oktober 2007

Radiohead deelt doodsteek uit


Radiohead deelt doodsteek uit 04-10-2007 - Een van de grootste bands ter wereld, Radiohead, biedt zijn nieuwe album voor niets online aan. ‘Een revolutie in de muziekmarketing, goed nieuws voor de fans maar de doodsteek voor de platenlabels’, aldus Hennie van Kuijeren, voormalig directeur EMI Nederland en docent muziekmarketing. Op de website van de Britse band Radiohead stond deze week het volgende summiere bericht: ‘Hello everyone. Well, the new album is finished, and it's coming out in 10 days; We've called it In Rainbows. Love from us all. Jonny’ Jonny is Jonny Greenwood, gitarist van de band en er leek niets nieuws onder de zon.

Nu blijkt de band het album ‘In Rainbows’ op zijn website te zetten en niet op schijfjes in de winkel te brengen. De downloader kan zelf bepalen wat hij/zij de band geeft voor het album, nul euro mag dus ook. Zo wil Radiohead kijken of het ook zonder platenlabel kan. En dat kunnen ze ook, aldus Hennie van Kuijeren die ook in Londen de Europese marketing directeur van EMI (het vroegere label van Radiohead) was: ‘Het lijkt me slimme marketing van de ban, in ieder geval heel opvallend en gedurfd. Dit is absoluut een markeringspunt in de muziekindustrie. Als megabands als Radiohead hun muziek gratis op de markt brengen, hoe moet een onbekend bandje dan nog cd’s verkopen? De platenlabels gaan zeker ophouden te bestaan.
via: Reclameweek - Nieuws: Radiohead deelt doodsteek uit

Blogged with Flock

Geen opmerkingen: