donderdag 30 december 2010

Speelfilm ABC een boeiende cursus

Voor het eerst in de Bibliotheek Haarlem een uitgebreide cursus speelfilm. U kunt nog inschrijven. De cursus begint vrijdag 14 januari 2011. Waar gaat de cursus precies over? Lees verder..
JE KUNT je door een film laten meeslepen. Beelden, geluiden, muziek over je heen laten komen. Je verplaatsen naar andere werelden, zonder zelf van je plaats te komen. Vreemde personages leren kennen. Met ze meeleven, ze verfoeien, in je hart sluiten. Gebeurt dat, dan is de filmmaker in zijn of haar bedoelingen geslaagd. Over die bedoelingen van filmers, de wijze waarop ze die vormgeven en de technieken die ze daarbij gebruiken, gaat deze cursus.
WE VERDIEPEN ons in de film als eigen kunstvorm. Bekijken de typisch filmische uitdrukkingsmiddelen waarover filmers beschikken: camera, licht, mise-en-scène, montage, geluid. Leren begrijpen waarom producent Léon Gaumont de operateur op de eerste viewing van Marcel L’Herbiers El Dorado (1921) op staande voet wilde ontslaan. En waardoor we haarscherp aanvoelen, dat het met Jodie Fosters personage in Neil Jordans The Brave One (2007) helemaal mis is, zonder dat dit direct uit haar gedrag blijkt…
WE BEZIEN de relatie tussen film en andere kunstvormen. Is scenarist Quentin Tarantino ook… dichter? – we pakken wat dialogen bij de kop. Is wat regisseur Oliver Stone daar doet niet… muzikaal? – kijk maar eens naar die en die sequentie. Is literator Simon Vestdijk onverfilmbaar? – we nemen een fragment uit zijn roman De ziener, zien wat daarvan in een filmscenario terechtkomt en bekijken hoe dat scenariofragment dan weer is verfilmd. DE DRAMATISCHE opbouw van speelfilms komt uitgebreid ter sprake. Wanneer en waardoor komt het verhaal op gang? Hoe ontwikkelt het zich verder, waardoor blijft het boeien en wat moet er beslist aan het eind gebeuren? Áls er al iets moet… We onderzoeken de ‘narratieve structuur’: de diverse verhaallijnen en subplots die in een film zitten. Komen erachter hoe filmmakers eenheid geven aan zoiets verbrokkelds als de reeks fragmentarische momenten, die een film in feite is.
VOORTS KOMEN verteltechnieken ter sprake, bedoeld om de kijker filmisch te informeren, intrigeren, emotioneren. Hoe jaagt Alfred Hitchcock je de stuipen op het lijf? Waarom vindt dat gesprek tussen Orson Welles en Joseph Cotten in Carol Reeds The Third Man (1949) plaats in het reuzenrad van het Weense Prater? Hoe komt het dat je de man die Harrison Ford in Peter Weirs Witness (1985) speelt al zo gauw redelijk kent? Waardoor pik je het dat regisseur Constantin Costa-Gavras in Betrayed (1988) aanvankelijk dingen voor je verzwijgt, en voel je je achteraf toch niet verneukt? Wat wordt er in een film nou wezenlijk verteld? Waarmee we komen op het onderscheid tussen onderwerp en thema - wat hebben op dat punt zulke verschillende films als bijvoorbeeld Paul Schraders American Gigolo (1980) en Robert Bressons Pickpocket (1959) met elkaar gemeen?
DAN ZIJN er de diverse soorten personages, te onderscheiden naar de specifieke dramatische functie die ze voor de filmvertelling hebben. Herkennen we de held of heldin aan zijn of haar lelieblanke eigenschappen, of kan het ook een rotzak zijn? Móet de tegenstander een overgehaalde ploert zijn? Moeten er überhaupt één held en een duidelijke tegenstrever zijn…? TEN SLOTTE wordt ingegaan op de belangrijkste bij de vervaardiging van films betrokken disciplines: scenario, productie, regie, techniek. De cursus, waarin filmvertoning en theorie elkaar afwisselen, wordt vastgelegd in een syllabus die bij de cursusprijs is inbegrepen.
Hans Sinnema

De cursus, waarin filmvertoning en theorie elkaar afwisselen, wordt vastgelegd in een syllabus die bij de cursusprijs is inbegrepen.
Cursusleider: Hans Sinnema
Vrijdag 14, 21, 28 januari, 4,11, 18 februari, 4, 11 maart 2011 | 19:30 – 22:00 uur | € 75,- / € 85 (niet-leden)
Bibliotheek Centrum | Reserveren: 023 - 511 5300

Geen opmerkingen: