woensdag 22 december 2010

Captain Beefheart

De laatste tijd doen wij niet meer zo aan necrologieën, maar voor de Captain wil ik een uitzondering maken, Captain Beefheart natuurlijk, een eigenzinnige en briljante musicus, die wars van conventies zijn eigen muziek maakte.

De mooiste popfoto ooit wat mij betreft is de foto van Anton Corbijn van Captain Beefheart in de Mojavi-woestijn, hoewel hij me de laatste tijd hinderlijk genoeg een beetje aan Midas Dekkers doet denken.

De meest zweterige stampende blues die ik ken is uit de film Blue Collar,  het nummer Hard Workin' Man, met Ry Cooder op gitaar en het continue geluid van een stampende machine (of althans, dat lijkt het) als ritmische begeleiding, luister maar:




De captain is niet meer. Don Van Vliet overleed op 17 december aan de gevolgen van multiple sclerose, vlak voor zijn 70e verjaardag.
Ik denk dat ik Trout Mask Replica nog maar eens opzet!
Roel

Geen opmerkingen: