donderdag 9 december 2010

Joke’s top drie


Onlangs werd ik op de hoogte gesteld van deze blog en begon ik na te denken wat mijn top drie was. Ik vond het heel lastig om uit al die verscheidene nummers een top drie allertijden samen te stellen. Bovendien waren er meerdere redenen op te noemen waarom ik een bepaalde nummer leuk vond. Het leek mij een stuk gemakkelijker om een top drie van de week of een top drie van een bepaalde genre samen te stellen. Toch was ik vastbesloten om een eigen top drie allertijden op te stellen.

Op de derde plaats staat The Doors met WASP (Texas radio and the big beat). Ik was wel verrast toen ik merkte dat ik WASP vaker had geluisterd dan Riders on the Storm. Omdat ik Riders hun beste nummer vind en ik dit nummer als dè sleutelsong van The Doors beschouw. Toch raakt het nummer mij, op een bepaalde manier, een stuk minder dan WASP. Ik weet niet helemaal zeker waarom ik me door WASP meer geraakt voel dan Riders on the Storm. Ik denk dat het cynisme en de eigenwijsheid van WASP mij meer aangrijpt dan de romantiek van Riders on the Storm.



De tweede plek wordt ingenomen door Heart-Shaped Box van Nirvana. Dit nummer bevat, volgens mij, één van hun mooiste teksten. De reden dat hij op deze hoge plek staat is ook vanwege de clip. De manier waarop Anton Corbijn de clip heeft geregisseerd vind ik prachtig. De bizarre kleuren, de bizarre thema’s en het gezicht van Kurt Cobain die in en out off-focus richting de camera beweegt, zijn elementen die ik niet snel kon en wou vergeten. Bovendien vind ik de scene waarin Kurt in een open veld ligt die omringt is door mist, het mooiste stuk van de clip.



Het nummer dat voor mij op nummer één staat is Crass met I Ain't Thick it's just a Trick. Het is een sterk nummer waarin naar voren komt dat eigenwaarde het kostbaarste bezit is wat iemand kan hebben. Verder richt het nummer zich tegen schijnheiligheid. Zelf beschouw ik schijnheiligheid als één van de irritantste eigenschappen die iemand kan hebben. Daardoor kan ik mezelf goed in het nummer vinden.



Mochten er bij het lezen van mijn stukje vragen rijzen, dan kunnen die gerust hieronder worden gesteld.
Joke R.

Geen opmerkingen: