donderdag 11 oktober 2007

Dichterliebe

Vorige week hebben we tijdens de cursus Robert Schumann Clara Wieck: een liefde in muziek de liederencyclus Dichterliebe onder de loep genomen. See hier voor de powerpoint.Wat is een liederencyclus en in het bijzonder wat betekende dit muziekgenre voor Schumann als componist. De uitvoeringspraktijk van liederencycli in de 19e eeuw kwam ook ter sprake. Opmerkelijk voor ons is het feit dat men liederencycli als geheel niet uitvoerde in concerten in de eerste helft van de 19e eeuw. Die schöne Müllerin en Winterreise van Schubert zijn voor het eerst in respectievelijk 1861 en 1862 uitgevoerd - meer dan dertig jaar na het overlijden van de componist. Schumann stierf in 1856 en in hetzelfde jaar werd Dichterliebe voor het eerst uitgevoerd als experiment door de beroemde bariton Julius Stockhausen met niemand minder dan Johannes Brahms aan de piano.
Tijdens de les hebben we gedeeltes van de volgende cd’s beluisterd:Dein Angesicht op 127/2 één van de liederen die is weggelaten in de gedrukte uitgave van
Dichterliebe. Peter Schreier (tenor) en Christoph Eschenbach (piano)
Voor de andere liederen van Dichterliebe heb ik gebruik gemaakt van de opname uit 1979 van Dietrich Fischer-Dieskau (bariton) en Christoph Eschenbach (piano)

De duetten van Fanny Hensel van Im wunderschönen Monat Mai, Aus meinen Thränen spreissen en Wenn ich in diese Augen seh staan op een cd met de titel ‘First encounter’
van Angelika Kirschlager en Barbara Bonney met Malcolm Martineau (piano)

Er is ook een interessante dvd van Reinbert de Leeuw als componist. Zijn inspiratiebron is duidelijk Dichterliebe. De titel is “Im wunderschönen Monat Mai”. Volgens Erik Voermans in Het Parool 'Met "Im wunderschönen Monat Mai vervaardigde Reinbert de Leeuw een persoonlijke cyclus van laatromantische liederen (Schubert en Schumann), in eigenzinnige en vaak wonderschone bewerkingen, geordend in driemaal zeven liederen, analoog aan de structuur van Schönbergs Pierrot lunaire. De Leeuw herschikte bekende liederen tot een kwetsbaar, poëtisch en mooi zwaarmoedig ritueel van de tragische liefde. Regisseur Cherry Duyns bracht het sober maar doeltreffend in beeld…'







Control


Vanaf vandaag istie ook in de Filmschuur in Haarlem te zien: Control, het al veelgeroemde speelfilmdebuut van fotograaf Anton Corbijn over het leven van Ian Curtis, bij leven zanger van de groep Joy Division. Corbijn begon zijn carrière als hoofdfotograaf van het bekende Nederlands tijdschrift Oor. Ook werkte hij voor gerenommeerde Engelse bladen als NME (New Musical Express) Hij heeft onder anderen gefotografeerd: David Bowie, Miles Davis, Björk, Captain Beefheart, Robert de Niro, Elvis Costello, Clint Eastwood. Ook heeft Corbijn vele platenhoezen geschoten en ontworpen voor diverse bands, zoals U2 (onder andere The Joshua Tree en Achtung Baby, maar ook de recente single The Saints Are Coming samen met Green Day), Depeche Mode, Nick Cave, Metallica, The Rolling Stones, REM en The Bee Gees. Anton Corbijn maakte ook de hoes voor het album "These are the days" van de Deense band Saybia.
De film is een biopic over Ian Curtis (gespeeld door Sam Riley), de legendarische zanger van de Britse band Joy Division, die op 23-jarige leeftijd zelfmoord pleegde aan de vooravond van hun eerste concert-tour in de VS. De film belicht zijn grote liefde voor zijn vrouw Deborah en hun kindje - ondanks een ontluikende romance met een rockjournaliste - zijn epilepsieaanvallen en alle energieconsumerende optredens met zijn band.
Voor de film moet je voorlopig nog naar de bioscoop, de soundtrack is besteld en wordt binnenkort in onze collectie verwacht. Ook de twee albums van Joy Division Unknown pleasures en Closer en de cd Still (een album met vooral onbekendere tracks en de live tracks van het laatste Joy Division optreden ooit, dat plaats vond bij de Birmingham University op 2 mei 1980) zijn in een geremasterde versie met bonus-cd opnieuw uitgebracht. Ook deze cd's komen binnenkort in onze collectie
(RK)

donderdag 4 oktober 2007

Edisons 2007


Edison voor Eric Vloeimans

De Edison Stichting heeft bekendgemaakt dat Eric Vloeimans, Michael Brecker, Silje Nergaard, Wende Snijders en Weather Report een Edison Jazz/World Award 2007 hebben gewonnen. Op 6 november worden de prijzen uitgereikt tijdens het Edison Jazz/World Music Awards gala in het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven.

Musicals



Als u heel veel van musicals houdt kunt u misschien maar beter niet verder lezen. Ik hou namelijk helemaal niet van musicals. Vreselijk vind ik het als in een musical mensen zich door allerlei emoties heen zingen. Gek genoeg heb ik dat minder bij opera's (hoewel dat ook niet mijn favoriete genre is) waar toch min of meer hetzelfde gebeurt. Aan de muziek ligt het niet, sterker nog, veel prachtige jazzstandards komen uit de wereld van Broadway en musicals, denk aan de muziek van Jerome Kern bijvoorbeeld, of Rodgers en Hammerstein. Misschien komt het omdat in opera's ellende toch echt ellende is, terwijl ik in musicals toch altijd een soort hardnekkige vrolijkheid en blijheid en glamour blijf ervaren, wat er ook gebeurt. Helemaal erg vind ik de trend die er lijkt te zijn om zo'n beetje alles wat gebeurt en iedereen die meer of minder bekend is tot onderwerp van een musical te maken. Ze zijn driftig op zoek naar Evita, majoor Bosschardt werd al tijdens haar leven gepeild of ze akkoord kon gaan met een musical over haar leven (dat mocht, als de Boodschap maar overkomt!) én er komt een musical over het dagboek van Anne Frank, deze keer evenwel niet uit de stal van "onze" Joop , maar uit Spanje of all places.
Nou ja, van mij mag het, laat u vooral niet weerhouden om naar musicals te gaan, bijvoorbeeld Evita, vanaf 29 november te zien. Of, als u daar geen tijd voor heeft, huur er een op een dvd, de meeste staan bij ons bij de cd's bij rubriek 68 (films & musicals) in de bakken. Of op de jeugdafdeling en een aantal bij de speelfilms. Nog leuker is het natuurlijk om zelf muziek te maken, dan kunt u bij de bladmuziek terecht bij de rubriek X615.
(RK)

Radiohead deelt doodsteek uit


Radiohead deelt doodsteek uit 04-10-2007 - Een van de grootste bands ter wereld, Radiohead, biedt zijn nieuwe album voor niets online aan. ‘Een revolutie in de muziekmarketing, goed nieuws voor de fans maar de doodsteek voor de platenlabels’, aldus Hennie van Kuijeren, voormalig directeur EMI Nederland en docent muziekmarketing. Op de website van de Britse band Radiohead stond deze week het volgende summiere bericht: ‘Hello everyone. Well, the new album is finished, and it's coming out in 10 days; We've called it In Rainbows. Love from us all. Jonny’ Jonny is Jonny Greenwood, gitarist van de band en er leek niets nieuws onder de zon.

Nu blijkt de band het album ‘In Rainbows’ op zijn website te zetten en niet op schijfjes in de winkel te brengen. De downloader kan zelf bepalen wat hij/zij de band geeft voor het album, nul euro mag dus ook. Zo wil Radiohead kijken of het ook zonder platenlabel kan. En dat kunnen ze ook, aldus Hennie van Kuijeren die ook in Londen de Europese marketing directeur van EMI (het vroegere label van Radiohead) was: ‘Het lijkt me slimme marketing van de ban, in ieder geval heel opvallend en gedurfd. Dit is absoluut een markeringspunt in de muziekindustrie. Als megabands als Radiohead hun muziek gratis op de markt brengen, hoe moet een onbekend bandje dan nog cd’s verkopen? De platenlabels gaan zeker ophouden te bestaan.
via: Reclameweek - Nieuws: Radiohead deelt doodsteek uit

Blogged with Flock

maandag 1 oktober 2007

Mis de Mis van Frank Martin niet!

Op zaterdagavond 6 oktober geeft kamerkoor Fenix een concert in Amsterdam.

Het wordt iets heel bijzonders want ze zingen samen met het koor Studiosi Cantandi uit Berlijn dat zij te gast hebben. In mei dit jaar gaven deze koren in Berlijn een gezamenlijk concert, de kerk zat daar stampvol, het was een groot succes!
Het is verheugend dat de Berlijners nu naar Amsterdam komen.
Fenix zingt de bijzonder mooie Mis voor dubbelkoor van Frank Martin. Daarnaast Mendelssohn, Bruckner, en schitterende muziek van Baltische componisten. Alles a cappella!

Tijd: zaterdag 6 oktober 20.15 uur

Locatie: Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

entree: € 12; gereduceerd tarief (stadspas, 65+): € 10

Bericht van Neeltje Smulders - voor meer informatie: n.smulders@haarlem.nl


vrijdag 28 september 2007

Arno in het Patronaat


Arno Hintjens, de 58- jarige Belgische rockzanger deed gisteren het Patronaat aan met zijn één jaar durende Jus de Box tour d’Europe. Na T.C.Matic en Charles et les Lulus toert hij nu met zijn eigen band kortweg onder de naam Arno.

Arno had er zin in, al om 5 voor 9 begon hij met zijn energieke show, waarin hij oude successen speelde, zoals "Putain, putain" en "Ratata", maar ook nummers van zijn nieuwste CD Jus de Box. Veel nummers in het Frans, een enkele in het Engels, maar allemaal met evenveel hartstocht gezongen.

Halverwege het concert ging de oude zanger even zitten, of het nu gebrek aan conditie was of om een blik op zijn teksten te kunnen werpen die daar op de grond lagen, geen idee. Maar daarna ging het weer in volle vaart door.

Arno had een willig publiek, maar het Patronaat was lang niet uitverkocht, toch een gemiste kans.