dinsdag 18 december 2007

Het verhaal: Gidon Kremer en Mariss Jansons



Twee van de beste musici uit Letland waren samen te horen met het Koninklijke Concertgebouworkest van Amsterdam vorige week.
De combinatie van violist Gidon Kremer en chefdirigent Mariss Jansons van het Concertgebouworkest was bijzonder geslaagd in de Nederlandse première voor viool en orkest van Lonesome, 2 great Slava from 2 GKs van de Georgische componist Giya Kancheli. De titel verwijst zowel naar het religieuze, jaarlijks in Russische families gevierde 'Slava'-feest (slava=heil) als naar Mstislav Rostropovitsj want 'Slava' was de bijnaam van de beroemde cellist. De 2GK's verwijzen op hun beurt zowel naar de violist als componist.
Gidon Kremer is een rasverteller als violist en dit aspect kwam het duidelijkst naar voren in deze perfect afgestemde uitvoering met Mariss Jansons en het Concertgebouworkest die de balans in de felle contrasten tijdens het werk feilloos regisseerde. Al met al was deze uitvoering van Kancheli's Lonesome een prachtig verhaal.
Het eerste vioolconcert van Bartok waarin Gidon Kremer eveneens als solist optrad heeft ook een verhaal dit keer een liefdesverhaal: de liefde van de 26-jarige Bartok voor de violiste Stefi Geyer. Dit is een vroege compositie van Bartok waarvan de klank nog veel te denken aan de Duitse Romantiek van het einde van de 19e eeuw.
Het laatste werk van het programma was eveneens van Bartok: de suite uit het ballet 'De wonderbaarlijke Mandarijn' Hier werd een verhaal van een andere orde verteld. Het is overduidelijk hoorbaar hoeveel is gebeurd in Bartoks muzikale ontwikkeling in de tien à vijftien jaar sinds de compositie van het eerste vioolconcert. Bartok heeft definitief afscheid genomen van de Duitse romantiek en staat met beide benen in de 20e eeuw. De enorme en nauwelijks aflatende spanning werd adembenemend mooi en strak vertolkt door Jansons met het Concertgebouworkest. Een prachtig concert!

Geen opmerkingen: