dinsdag 8 december 2009

Nog eenmaal Ramses


Ik kan me het ergens wel voorstellen, die reactie van een (jonge) lezer van de Volkskrant, die wel een fan van Ramses is, maar in hem held noch heilige wil zien en zich verbaasd over het feit dat dezelfde generatie die een negatief rapport over de "jeugd van tegenwoordig" schrijft massaal een man bewondert die "zijn lever kapot gezopen heeft. [...]. Zijn hersens uitgedroogd. Die met uitzondering van Liesbeth List zowel mannen als vrouwen een plezier heeft gedaan. En zichzelf. [ ... ]"
Tsja ... en Ramses heeft (o, ironie) ook ooit nog een reclameplaatje gemaakt voor een levensverzekering. Het nummer staat op de uitgave "De muzikale verleiding". In het prachtige bijbehorende boekwerk wordt de vergelijking gemaakt tussen die tekst en de tekst van "Laat me"

Ik ben gelukkig niet verankerd
soms leef ik hier soms leef ik daar
Ik heb mijn leven niet verankerd
'k heb geen bezit en geen bezwaar
[ ... ]
D'r is geen stuiver die ik spaarde
ik leef gewoon van uur tot uur

Dat staat behoorlijk haaks op de tekst van het levensverzekeringslied:

Je werkt, de weg wijst naar de top
De kinderen die groeien op
Wat zou een eigen huis geweldig zijn
[ ... ]
dus, dus verzeker je leven
want jij moet ze die zekerheid geven
laat je gezin niet in onzekerheid zweven
[ ... ]

Op de twee cd'tjes verder nog 39 andere reclamenummers die ooit op singletje zijn verschenen, waaronder de topper "Het lelijke eendje" van Annie M.G.
Binnenkort uiteraard in dit theater (onze collectie)!!
(Roel)

Geen opmerkingen: