maandag 22 december 2008

Happy birthday Baby Jesus!


Na een paar dagen Christmas Station AKA Sky Radio heb ik schoon genoeg van Chris Rea, Wham, Queen en John Lennon. Alsof er geen andere kerstnummers bestaan!

Zelf ooit begonnen met Mud en Slade besefte ik door het radioprogramma ‘Walhalla’ op de KRO in 1980, dat er meer viel te beleven op het gebied van kerstmuziek.

Hubert van Hoof en Bram van Splunteren draaiden in ‘Walhalla’ de meest curieuze kerstnummers variërend van Doo-wop tot Punk en alles daar tussen in.

Het begin van een verzameling kerstplaten, die zo langzamerhand is uitgegroeid tot ongeveer 100 singles, 75 L.P.’s, 25 bandjes en 125 cd’s en cd-singles.

Natuurlijk zijn nummers als ‘Hang myself from the tree’ van de Vandals, ‘Here comes Santa’s pussy’ van de Frogs, ‘Homo christmas’ van Pansy Division en ‘Hij was maar een neger’ van de Zangeres zonder naam niet voor iedereen sfeervolle kerstnummers.

Eén van mijn favoriete nummers is van the Butthole Surfers. Het ‘Good King Wencenslaus’ geeft perfect het gevoel weer na een drankavondje met vrienden tijdens de feestdagen.

Mijn andere liefde gaat uit naar de zwarte muziek. Iedereen kent de kerstnummers van de Drifters en James Brown. Nooit op de radio maar wel erg mooi om naar te luisteren zijn de kerstnummers van Otis Redding, Marvin Gaye of Prince. Mijn collectie bevat vooral Doo-wop, Soul, Garage, Pop en Punk. Blues en Country laat ik graag aan anderen over.

Een wereld van uitersten. Maar kom op er is nog veel meer dan Chris Rea en ook erg draaibaar. Luister eens naar ‘Father Christmas’ van de Kinks of naar ‘Christmas (baby please come home)’ van U2. Naar het sexy ‘Santa Baby’ van Madonna of ‘Merry Christmas (I don’t want to fight tonight) van de Ramones. Of houdt het classic en haal weer eens Phil Spector uit de kast. Deze kerstplaat flopte in 1963 omdat de kerststemming in Amerika, na de moord op Kennedy, niet optimaal was.

Ik besluit met het nummer van Eels en wens iedereen een ‘koel’ christmas toe. Want dit jaar wil ik sneeuw, bakken vol met sneeuw!


Bericht van Ingeborg Petersen en Frank Dernison

Geen opmerkingen: