donderdag 20 september 2007

Het Theater van 't Woord


In mijn stukje over de oude meesters vergat ik de namen van Bud Shank (80) en Herb Geller (78) te noemen, twee helden van de West Coast jazz uit de jaren vijftig die op 10 februari van dit jaar optraden in Vredenburg in Utrecht. Nou ja, het was ook niet de bedoeling een uitputtende opsomming van álle oudjes te geven. Wat ik wel jammer vind is dat ik vergat te vermelden dat Herb Geller afgelopen vrijdagavond optrad in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam (OBA) in het kader van de jazzconcerten die onder de naam "Jazz in de Bieb, René van Beeck invites……" door de Amsterdamse contrabassist René van Beeck ism de OBA maandelijks georganiseerd worden. De concerten vinden plaats in het Theater van 't Woord op de bovenste verdieping van de nieuwe Amsterdamse bieb. Een heus concertzaaltje met tweehonderdzeventig zitplaatsen. Als je er zit waan je je niet meer in een bibliotheek maar in een heus theater. Totdat ergens midden in het concert wordt omgeroepen dat de bibliotheek gaat sluiten (daar doen ze het óók in het Engels, zodat het even duurt voordat ze klaar zijn) waarna René van Beeck ons moet verzekeren dat wíj toch echt mogen blijven zitten. Gelukkig viel de mededeling nét tussen twee nummers in en niet tijdens een van de mooie solo's van Herb Geller, maar ik kan me herinneren dat hetzelfde een paar maanden eerder óók al gebeurd was. 't Is ook moeilijk om zo'n knopje te vinden om de boel uit te schakelen!
Maar eerlijk is eerlijk, ik ben wel jaloers op zo'n mooi zaaltje, hoewel onze Doelenzolder natuurlijk ook prachtig is. Helaas zullen we het komend jaar wat minder aktiviteiten kunnen organiseren ivm de uitgebreide herinrichting van de Stadsbieb die er aan zit te komen (de reeds geplande aktiviteiten gaan wel gewoon door) en na die herinrichting zitten we niet meer op zolder, maar helemaal beneden in dat mooie oude gebouw.
(RK)

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb een abonnementsknoppen aangebracht in een scriptje. Kijk maar ff.