vrijdag 9 december 2011

Klassieke muziek heeft een verhalenverteller nodig - Tijl Beckand

Tijl Klassiek- cd tip

Nieuw in de bibliotheek Haarlem is de dubbel cd van Tijl Beckand vroeger bekend als een van de Lama's op televisie.
Toen ik deze cd's voor het eerst zag dacht ik, oh nee weer een nietszeggende verzamel klassieke cd. Maar Tijl Beckand is anders en bijzonder. Waarom?
Eerst omdat hij een jonge BN'er is die een hartstochtelijke liefhebber van klassieke muziek. En belangrijker kan hij zijn passie voor klassieke muziek aan jonge mensen overbrengen. Voor iedereen die zijn televisie serie, De Tiende van Tijl heeft gemist kunt u de eerste aflevering op You Tube bekijken.



Maar wat deze dubbel cd Tijl Klassiek. De sleutel tot de schatkamer van de klassieke muziek ook bijzonder maakt is Tijl Beckands eigen verhaal over de muziek die je op de cd's hoort. Hij beschrijft de aanleiding voor en het idee achter deze cd's als volgt in het bijbehorende boekje:

Vanaf mijn 14e luister ik fanatiek naar muziek. Spelen kan ik niet, luisteren des te beter. begonnen bij Beethoven, geƫindigd bij Gesrshwin en daartussen nog altijd van alles aan het ontdekken.
De laatste jaren wordt me steeds vaker gevraagd maak nou eens een mooi lijstje voor me, iets met alleen maar te gekken stukken. Nou, hier is mijn lijstje! Maar dat niet alleen; bij elke track krijg je ook mijn persoonlijke verhaal. Want daarmee hoor je niet alleen dat het mooi is, je komt ook te weten waarom het zo mooi is.

Klassiek muziek heeft een verhalenverteller nodig en dat is Tijl Beckand zeker. Al we de klassieke muziek aan jonge mensen willen introduceren is dit de manier waarop het gaat lukken denk ik. En voor oudere mensen is het ook mooi! Tenslotte een interview met Tijl Beckand bij Pauw en Witteman.



Leen deze cd's in Bibliotheek Centrum en Heemstede!

Geen opmerkingen: