donderdag 14 april 2011

Panorama en Rachmaninov

Toen ik de omlsag van deze VPRO gids zag moest ik terugdenken aan mijn jeugd. Het actualiteiten programma van de BBC Panorama bestaat bijna 60 jaar. Het was een van mijn vaders favorieten programma's. Ik als kind van de basischool moest heel rustig zitten elke maandagavond om 20.00 uur wanneer Panorama begon anders moest ik meteen naar bed. Ik vond het programma meestal saai en moeilijk te volgen maar het begin was altijd veelbelovend vanwege de openingsmuziek. Een dramatischer opening van een actualiteitenprogramma kon je niet beter verzinnen. Een prachtige vondst van iemand bij de BBC in 1960's.
Maar wat was deze muziek. Het heeft jaren geduurd voordat ik achterkwam welk stuk het is en van welke componist. De componist is Rachmaninov. Wat een verrassing! Ik ben niet echt een fan van Rachmaninov. Ik ken het bekende 2e pianoconcert antuurlijk, de 2e symfonie en de symfonische dansen op. 45 en een paar piano stukken. Maar de eerste symfonie in d klein op. 13 nee. Ik heb nooit deze symfonie live gehoord maar er zijn een paar mooie opnames. Het mooiste dat ik tot nu toe heb gehoord is met het Concertgebouworkest onder leiding van Vladimir Ashkenazy.
U kunt deze opanme bij de Bibliotheek Haarlem e.o. lenen.

Geen opmerkingen: