vrijdag 28 augustus 2009

Haarlem Jazzstad en Bimhuis

(Jazz Juniors geinterviewed door Een Vandaag na een optreden op het North Sea Jazz Festival met het Nationaal Jeugd Jazz Orkest, juli 2009)

Verleden week zaterdagmiddag ben ik wezen kijken naar Het Nationaal Jeugd Jazz Orkest olv. Peter Guidi met gast optredens van bugelspeler Ack van Rooijen en tenorsaxofonist Toon Roos. De tent is dan nog niet stampvol en de muziek dus nog goed te horen. Hoogtepunt was voor mij het moment dat Peter Guidi een handjevol Jazz Juniors de gelegenheid gaf om hun kunsten aan het publiek te tonen. Ze speelden ook al op het North Sea Jazz Festival en laten overtuigend horen dat jazz nog lang niet dood is. Kijk zelf!! Fantastisch!! Ze kregen terecht een donderend applaus. Door afspraken elders kon ik pas later weer gaan luisteren op het moment dat Sinas zou gaan spelen. Nou ja luisteren ... de tent was afgeladen vol, het geroezemoes weer oorverdovend. Net buiten de tent staande was praktisch alleen de stampende bas te horen de rest van de instrumenten niet of nauwelijks. Na een paar minuten vond ik het mooi geweest. Ook de rest van het plein en omgeving was stampvol, te vol, van mij mag het allemaal wat minder massaal en met meer "echte" jazz als het effe kan.
Nu ja, het is weer voorbij. Gelukkig is het eerste programma van het BIMhuis weer binnen. Het zomerreces daar is afgelopen.
Cd's van groepen en artiesten die op Haarlem Jazz gespeeld hebben en die deze maand in het BIMhuis geprogrammeerd staan zijn bij ons nog een tijdje ook op het witte presentatiemeubel te vinden.
(RK)

Geen opmerkingen: