donderdag 14 augustus 2008

Ray Kaart


Burgemeester Bernt Schneiders van Haarlem heeft woensdag 13 augustus de penning van verdienste van de stad Haarlem uitgereikt aan de Haarlemse jazzmusicus Ray Kaart. Het college van B&W kent hem de penning toe vanwege zijn lange en verdienstelijke loopbaan als jazzmusicus en zijn grote bijdrage aan de bekendheid van Haarlem als jazzstad.


Ray Kaart (74) kan terugzien op een muziekcarrière van meer dan vijftig jaar. Hij wordt door kenners beschouwd als natuurtalent: hij leest geen noten, maar speelt alles vrijwel onmiddellijk mee. Dat doet Kaart naast zijn lijfinstrument de trompet met evenveel gemak op instrumenten als de klarinet, de bas, de vibrafoon en de drums. Voor een tweede stem of een boogie-woogie sessie deinst hij ook niet terug.

Ray Kaart startte zijn muziekcarrière in de jaren vijftig bij de Ted Easton Jazzband. November 1962 speelde hij zich in de kijker van de leden van The Dutch Swing College Band. Kaart bleef tot 1968 voor deze band actief. Eind jaren zeventig kwam hij er nog eens drie jaar terug. Met de band reisde hij in die jaren de halve aardbol rond en maakte hij tientallen albums, vaak met gastsolisten van wereldfaam erbij.

In de jaren die volgden speelde Ray Kaart regelmatig met tenorsaxofonisten Ruud Brink en Fred Leeflang. Zijn artistieke hoogtepunt beleefde hij in 1970, toen hij met de Amerikaanse tenorsaxofonist Ben Webster het album ‘Ben op zijn best’ maakte. Tegenwoordig speelt hij samen met zijn dochter, zangeres Jolanda Kaart, met veel plezier in de Haarlem Senior / Junior Jazzband.

De muziekcarrière van Ray Kaart is onlosmakelijk verbonden met Haarlem. De Haarlemmer Kaart heeft zijn geboorte- en woonplaats tijdens zijn vele tournees wereldwijd bekendheid gegeven als jazzstad. Hij ondersteunde belangeloos diverse Haarlemse amateurbandjes.

1 opmerking:

John Jordan zei

Ray Kaart allereerst alsnog mijn gelukwensen met je verdienste voor de gemeente Haarlem. Jij en Dick zijn nog schoolmaatjes van mij geweest rond de jaren 50. Je woonde toen in de buurt van de Kleine Houtstraat, ik geloof in een straat tussen het Groot Heiligland, Kleine Houtstraat, Spaarne. Ik heb je een aantal jaren nog kunnen volgen, vooral toen jij en Dick voor de DSC speelde en heb al de LP's and CD's van die tijd. Ik ben sinds 1960 uit Nederland weg en woon sinds 1969 in de USA. Ik heb met trots de You Tubes met jou erop laten zien en horen aan mijn kinders en vrienden. Dat was pas music! Gelukkig hebben we New Orleans dichtbij.
Ik hoorde dat je broer was overleden, maar jij ziet er nog gezond uit. Ik zal blijven zoeken op de Internet naar meer gegevens.
Groetjes uit de North Georgia Mountains, USA
John Jordan