Posts tonen met het label Concertgebouw Amsterdam. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Concertgebouw Amsterdam. Alle posts tonen

woensdag 28 november 2007

Sonny LIVE

© 2006 Juan Carlos Hernández


Zijn er nog tenorgiganten? Jazeker, een in ieder geval!
Maandagavond, Concertgebouw in Amsterdam, podium Noord. Niet de beste plaats, maar wel de beste die ik kon krijgen, al was ik er nog zo snel bij. Maar wat wil je, Sonny Rollins trad op. Het eerste nummer is nog vrij rustig, het geluid op die plek niet denderend, vooral de trombone, bas en gitaar blijven een beetje in een moeras steken en een van de bekkens van het drumstel hoor ik hardnekkig ergens rechtsboven me bij het grote orgel tikken. Maar de tenorsax komt goed door en daar gaat het natuurlijk om. Het tweede nummer gaat het tempo omhoog, keihard swingend, en dan barst het écht los met een lange solo van Sonny, eerst nog in de buurt van het thema, daarna steeds meer alle creatieve hoeken en gaten verkennend, wauw!! Daarna blijft het keihard swingen, tot het laatst nummer, een blues, mét zang van de oude meester, en een scheurende solo, waarbij hij steeds net tegen de toonsoort aanschuurt om, net als de spanning op z'n top is, weer "thuis" te komen. Na anderhalf uur is het voorbij. Van mij had hij nog uren door mogen gaan
(Concertgebouw, Amsterdam, 26 nov 2007
Sonny Rollins, tenorsaxofoon
Clifton Anderson, trombone
Bobby Broom, gitaar
Bob Cranshaw, bas
Kimati Dinizulu, percussie
Jerome Jennings, drums)
(RK)

donderdag 6 september 2007

Oude meesters

(foto: Hans Speekenbrink)

In de wereld van de jazzmuziek komt het gelukkig nog voor (zoals ook in andere genres van de muziek overigens, maar dit nu even terzijde) dat goede musici maar doorgaan en blijven optreden. Tot op zeer hoge leeftijd. Neem nu Roy Haynes, een jazzdrummer die met zo'n beetje alle groten der aarde heeft samengespeeld. 82 jaar is hij nu en één brok power en energie. Ik zag hem zowel verleden jaar als het jaar ervoor op het North Sea Jazz Festival, de eerste keer met de groep Fountain of Youth waar onder andere Marcus Strickland in meespeelt, en een jaar later met het Branford Marsalis Trio. Of neem Yusef Lateef. Een jaar of 86 al en in maart van dit jaar was hij nog te zien in het Bimhuis. Hij is een van de weinigen die de hobo(!) gebruikt in de jazz. Luister naar het nummer Brother John, dit nummer valt ook te beluisteren op de cd Live at Pep's vol. 2. Door zijn interesse in de muziek uit Azië en het Midden-Oosten begon hij al in het begin van zijn carrière gebruik te maken van exotische instrumenten als de bamboe fluit, shanai, shofar, argol, sarewa. Hij speelde "wereldmuziek" voordat die naam bestond!
Een jonkie in dit rijtje ouden van dagen is een van de Heel Grote Namen in de jazz, namelijk Sonny Rollins. 9 september wordt hij 77 jaar. En 26 november treedt deze gigant op in het Concertgebouw in Amsterdam. Mis hem niet, als uw portemonnee het dragen kan! ...
Voor ietsje minder geld kunt u naar McCoy Tyner, 25 september in het Concertgebouw. (Als ook dat allemaal te duur is, elke maand liggen de nieuwe programma's van het Bimhuis weer klaar op onze muziekafdeling in het rek naast de jazzcd's! Leuke programmering en schappelijke prijzen) Maar als u het dichter bij huis wilt zoeken kunt u maandag 24 november ook in de Philharmonie terecht voor het Piet Noordijk kwintet & Rita Reys
(RK)